דמיינו שאתם יושבים על גבעת חול קטנה, בה החול זורם לכיוונים שונים ומשנה באופן קבוע את הקרקע עליה אתם יושבים, עד שאתם מרגישים לא יציבים, מפוחדים ומתגוננים. זו ההרגשה כאשר אתם סובלים מהפרעת אישיות גבולית (BPD)..

כמעט כל חלק בחייכם לא יציב: מערכות היחסים שלכם, מצבי הרוח, המחשבות, ההתנהגויות ואפילו הזהות שלכם, מדובר בדרך כואבת ומפחידה במיוחד לחיות. אך יש תקווה. קיימים טיפולים אפקטיביים בהפרעת אישיות גבולית וכישורי התמודדות, אשר יכולים לגרום לכם להרגיש טוב יותר ובשליטה מלאה על הרגשות, המחשבות והפעולות שלכם

מהי הפרעת אישיות גבולית (BPD)?

אם אתם סובלים מהפרעת אישיות גבולית, אתם בוודאי מרגישים כאילו אתם על רכבת הרים – ולא רק בגלל הרגשות ומערכות היחסים הלא יציבים שלכם, אלא גם בגלל התחושה הלא יציבה, שאין לכם מושג מי אתם. הדימוי העצמי שלכם, המטרות ואפילו מה שאתם אוהבים ולא אוהבים עשויים להשתנות באופן קבוע, מבלבל ולא ברור.

 

אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית נוטים להיות רגישים בצורה קיצונית. חלק מתארים זאת כמו לסבול מקצה עצב חשוף. מקרים פעוטים גוררים תגובה חמורה וברגע שהעצבים מתעוררים, לוקח הרבה זמן להירגע. קל להבין כיצד אי יציבות ריגשית זו וחוסר היכולת להרגיע את עצמם, עלולות להוביל לתהפוכות במערכות היחסים ולהתנהגות אימפולסיבית ואף חסרת אחריות. כאשר אתם סובלים מרגשות המציפים אתכם, אתם לא מסוגלים לחשוב בבהירות או להישאר עם הרגליים על הקרקע. אתם עשויים להגיד משפטים פוגעים או להתנהג בצורה מסוכנת או לא מכבדת, אשר תגרום לכם להרגיש אשמים או מובכים לאחר מכן. מדובר במעגל מלא כאב, שהבריחה ממנו עשויה להרגיש בלתי אפשרית, אך היא אפשרית.

הפרעת אישיות גבולית ניתנת לטיפול

בעבר, מומחים רבים לבריאות הנפש התקשו לטפל בהפרעת אישיות גבולית (BPD), כך שהם הגיעו למסקנה שלא ניתן לעשות הרבה כדי לטפל בה. אולם, כיום אנחנו יודעים שהפרעת אישיות גבולית ניתנת לטיפול. למעשה, הפרוגנוזה לטווח הארוך של BPD טובה יותר משל דיכאון ושל הפרעה דו-קוטבית. אולם, הטיפול דורש גישה מקצועית וייחודית. השורה התחתונה היא שרוב האנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית יכולים להבריא – והם אכן מבריאים די מהר עם הטיפול והתמיכה הנכונים.

 

ריפוי הוא עניין של שבירת דפוסי התנהגות, חשיבה והרגשה לקויים, אשר גורמים למצוקה רגשית. לא קל לשנות הרגלים שנמשכים לאורך כל החיים. הבחירה לעצור, להתבונן ולאחר מכן להתנהג בצורה חדשה ושונה תרגיש בהתחלה לא טבעית ותיצור אי נוחות מסוימת, אך עם הזמן ייווצרו הרגלים חדשים, אשר יסייעו בשמירה על האיזון הרגשי ועל השליטה העצמית.

זיהוי הפרעת אישיות גבולית

האם אתם מזדהים עם האמירות הבאות?

 

  • אני מרגיש "ריק" לעיתים קרובות.
  • הרגשות שלי משתנים במהירות רבה ואני מרגיש לעיתים קרובות עצב, כעס וחרדה קיצוניים.
  • אני דואג לעיתים קרובות שהאנשים החשובים לי יינטשו אותי או יעזבו אותי.
  • אפשר לתאר את רוב מערכות היחסים הרומנטיות שלי כאינטנסיביות, אך לא יציבות.
  • הדרך בה אני חושב על האנשים בחיי עשויה להשתנות בצורה דרמטית ובמהירות – ואני לא תמיד מבין למה.
  • אני עושה לעיתים קרובות דברים שאני יודע שמסוכנים או לא בריאים, כמו נהיגה לא זהירה, ביצוע יחסי מין לא מוגנים, שתיה מופרזת, שימוש בסמים או יציאה למסע קניות בזבזני מאוד.
  • ניסיתי לפגוע בעצמי, לקחתי חלק בהתנהגות בפעילויות של פגיעה עצמית כמו חיתוך עצמי או איימתי להתאבד
  • כאשר אני מרגיש חסר ביטחון במערכת יחסים, אני נוהג להתפרץ או לבצע מחוות אימפולסיביות על מנת לשמור על האדם השני קרוב.

 

אם אתם מזדהים עם חלק מהאמירות הללו, ייתכן כי אתם סובלים מהפרעת אישיות גבולית. כמובן שאתם זקוקים למומחה בבריאות הנפש על מנת לקבל אבחנה רשמית, היות וניתן לבלבל בקלות בין BPD להפרעות אחרות.

הפרעת אישיות גבולית

סימנים וסימפטומים

הפרעת אישיות גבולית מופגנת במגוון דרכים שונות, אך למטרת אבחנה מומחים לבריאות הנפש קיבצו את הסימפטומים ל-9 קטגוריות עיקריות. כדי להיות מאובחן עם הפרעת אישיות גבולית, עליכם להראות סימנים של לפחות 5 מן הסימפטומים שלפניכם. בנוסף, על הסימפטומים להיות ארוכי טווח (בדרך מתחילים בגיל ההתבגרות) ולהשפיע על אזורים רבים בחייכם.

9 הסימפטומים של הפרעת אישיות גבולית

 

1. פחד מנטישה. אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית, חוששים לעיתים קרובות מהישארות לבד או מנטישה. אפילו כאשר אדם אהוב חוזר מעט מאוחר מהעבודה או עוזב לכמה ימים בסוף השבוע, עשויים לעורר פחד עוצמתי, מה שעלול לגרום למאמצים קדחתניים לנסות ולהשאיר את אותו אדם קרוב. אתם עשויים להתחנן, להיצמד, להתחיל ריבים, לעקוב אחר התנועות של אותו אדם או אפילו לחסום פיזית את היציאה. למרבה הצער, להתנהגות זו יש לרוב את האפקט ההפוך – ולהרחיק מכם אחרים.

 

2. מערכות יחסים לא יציבות. אנשים בעלי BPD נוטים לנהל מערכות יחסים קצרות ואינטנסיביות במיוחד. ייתכן ואתם מתאהבים במהירות, באמונה שכל אדם חדש הוא האחד בשבילכם, אשר יגרום לכם להרגיש שלמים, רק כדי להתאכזב פעם נוספת. מערכות היחסים שלכם נראות מושלמות או נוראיות, קיצוניות ללא אמצע.

 

3. דימוי עצמי משתנה או לא ברור. כאשר יש לכם הפרעת אישיות גבולית, הדימוי העצמי שלכם הוא לרוב לא יציב. לפעמים אתם עשויים להרגיש טוב עם עצמכם, אך פעמים אחרות אתם ממש שונאים את עצמכם או אפילו רואים את עצמכם כמרושעים. כנראה שאין לכם רעיון ברור מי אתם או מה אתם רוצים מהחיים. כתוצאה מכך, אתם עשויים להחליף לעיתים קרובות עבודות, חברים, בני זוג, דתות, ערכים, מטרות או אפילו זהות מינית.

 

4. התנהגות הרסנית ואימפולסיבית. אם אתם סובלים מ-BPD, אתם עשויים לקחת חלק בהתנהגות מזיקה ולחפש ריגושים לעיתים קרובות, במיוחד כאשר אתם מוטרדים. ייתכן ותבזבזו הרבה כסף כאשר אינכם יכולים להרשות זאת לעצמכם, תאכלו כמויות מוגזמות, תנהגו בפזיזות, תגנבו מחנויות, תקיימו יחסי מין מסוכנים או תשתמשו באלכוהול או סמים בצורה מוגזמת. ההתנהגות המסוכנת עשויה לגרום לכם להרגיש טוב יותר באותו הרגע, אך היא פוגעת בכם ובקרובים אליכם בטווח הארוך.

 

5. פגיעה עצמית. התנהגות אובדנית ופגיעה עצמית מכוונת, נפוצות אצל אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. התנהגות אובדנית כוללת מחשבה על התאבדות, ביצוע איומים אובדניים או ניסיון התאבדות ממשי. פגיעה עצמית כוללת את כל שאר הניסיונות לפגוע בעצמכם, מבלי לחשוב על התאבדות. צורות נפוצות של פגיעה עצמית כוללות גרימת חתכים או כוויות.

 

6. שינויים קיצוניים במצב הרוח. רגשות ומצבי רוח לא יציבים נפוצים במיוחד אצל אנשים בעלי BPD. רגע אחד אתם יכולים להרגיש שמחים וברגע אחר מדוכאים. מצבים קלים שאנשים אחרים יכולים להתעלם ולשכוח מהם, עלולים להביא אתכם להתמוטטות רגשית. מדובר בשינויים אינטנסיביים במצב הרוח, אך שחולפים במהירות מפחידה (לעומת השינויים הרגשיים של דיכאון והפרעה דו-קוטבית), ובדרך כלל נמשכים רק מספר דקות או שעות.

 

7. הרגשת ריקנות כרונית. אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית, מדברים לרוב על כך שהם מרגישים ריקים, כאילו יש בתוכם חור או חלל. במקרים קיצוניים, אתם עשויים להרגיש שאתם "כלום" או "אף אחד". מדובר בהרגשה מאוד לא נעימה, כך שאתם עשויים לנסות למלא את החלל עם דברים כמו סמים, אוכל או יחסי מין, אך דבר לא מספק אתכם או גורם לכם להרגיש מלאים.

 

8. כעס מתפרץ. אם אתם סובלים מהפרעת אישיות גבולית, אתם עשויים להיאבק עם כעס אינטנסיבי או "פתיל קצר". אתם גם עשויים להתקשות להרגיע את עצמכם ברגע שאותו פתיל נדלק – לצעוק, לזרוק דברים או להישלט לחלוטין ע"י הכעס. חשוב להבין שהכעס אינו תמיד מופנה החוצה ואנשים רבים מוצאים את עצמם זועמים על עצמם.

 

9. הרגשת חשדנות או חוסר חיבור למציאות. אנשים עם BPD מתמודדים לעיתים קרובות עם פרנויה או מחשבות חשדניות על מניעים חלופיים. כאשר אתם תחת לחץ, אתם אף עשויים לאבד קשר למציאות, חוויה המכונה "דיסוציאציה". אתם עשויים להרגיש מעורפלים, לא מחוברים או כאילו אתם נמצאים מחוץ לגוף שלכם.

סיון פלג
סיון פלג
פסיכולוג קליני מומחה

מנהל פורום פסיכולוגים

פסיכולוג (מ.ר. 27-117763) בעל ניסיון בטיפול ואבחון פסיכולוגי, וכן בשיקום פסיכוסוציאלי. עבדתי במגוון מסגרות כגון: מחלקה אשפוזית, במרפאה לבריאות הנפש, בניהול בית מאזן, ובעמותות לקידום בריאות הנפש בישראל. כיום אני מטפל בקליניקה נעימה ברמת-גן בגישה אינטגרטיבית, המשלבת אוריינטציה פסיכודינאמית לצד אלמנטים מתחום הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי. ולצד פרקטיקה זו עומל על שלל פרויקטים מרתקים.

מידע נוסף על מנהל הפורום

שאלות גולשים מהפורום בנושא הפרעת אישיות גבולית

זוגיות עם בת בעלת הפרעת אישיות גבולית

שלום, אני נמצא במערכת זוגית עם בת זוג שלפי ההבחנה שלי,(אני קורא לא מעט פסיכולוגייה),סובלת מהפרעה נפשית גבולית, דבר שגרם לאובססיה כלפיי וכלפי הקשר, כמו כן להרבה מאוד הסתרות ושקרים בכל מה...

הודעות בפורום פורום פסיכולוגים 09/12/2015
זוגיות עם בת בעלת הפרעת אישיות גבולית

שלום, אני נמצא במערכת זוגית עם בת זוג שלפי ההבחנה שלי,(אני קורא לא מעט פסיכולוגייה),סובלת מהפרעה נפשית גבולית, דבר שגרם לאובססיה כלפיי וכלפי הקשר, כמו כן להרבה מאוד הסתרות ושקרים בכל מה...

הודעות בפורום פורום פסיכולוגים 09/12/2015
הפרעת אישיות

אובחנתי אתמול כבעלת אישיות גבולית. אני קוראת על ההפרעה וכן מוצאת את קווי הדמיון ביני לבין המתואר. מן הכתוב עולה מעין "גזר דין מוות" לסובלים מהבעיה, שכן כמעט אין לה מרפא, היא...

הודעות בפורום פורום פסיכולוגים 06/04/2017
הפרעת אישיות

אובחנתי אתמול כבעלת אישיות גבולית. אני קוראת על ההפרעה וכן מוצאת את קווי הדמיון ביני לבין המתואר. מן הכתוב עולה מעין "גזר דין מוות" לסובלים מהבעיה, שכן כמעט אין לה מרפא, היא...

הודעות בפורום פורום פסיכולוגים 06/04/2017
התאמת סוג הטיפול?

שלום, אני מאובחן עם הפרעת אישיות חרדתית המענותית והפרעת אישיות גבולית, יחד עם חרדות כלליות ודיכאון. לכן אני מעוניין להתחיל טיפול פסיכולוגי. אני יודע שיש כל מיני סוגים של גישות בפסיכולוגיה. ...

הודעות בפורום פורום פסיכולוגים 02/05/2021
שינוי בחיים

אבחנתי כבעלת הפרעת אישיות גבולית, אני לא מצליחה להתמיד במקומות עבודה, בוחרת בני זוג לא מתאימים, לקשרים קצרים, ובאופן כללי, מאוד קשה לי עם החיים. אני מרגישה שחייבת שינוי ולא יודעת לאן לפנות בכדי...

הודעות בפורום פורום פסיכולוגים 15/04/2019
שינוי בחיים

אבחנתי כבעלת הפרעת אישיות גבולית, אני לא מצליחה להתמיד במקומות עבודה, בוחרת בני זוג לא מתאימים, לקשרים קצרים, ובאופן כללי, מאוד קשה לי עם החיים. אני מרגישה שחייבת שינוי ולא יודעת לאן לפנות בכדי...

הודעות בפורום פורום פסיכולוגים 15/04/2019
נישואין

בן זוגי מאובחן כבעל הפרעת אישיות גבולית, הוא עובד ומתפקד כרגיל, אבל יש הרבה דרמות. אנחנו שוקלים להתחתן, ואני מאוד חוששת מהרגע שיהיו לנו ילדים, השאלה שלי, האם יש איזה טיפול או איש מקצוע שיכול...

הודעות בפורום פורום פסיכולוגים 13/03/2019