myshrink.co.il

פורום פסיכולוגים

מנהלי הפורום:
סיון פלג
סיון פלג
פסיכולוג (מ
הודעות רלוונטיות מהפורום:
תודה רבה
17/04/2020 03:14 אין לי מי שיעזור לי ואני רוצה ללכת לטיפול השאלה לאיזה סוג טיפול ןאם בכלל יש
בדידות
08/10/2020 23:50 בר שלום, אני שומע את הקושי הרב שאת חווה. אין ספק כי התקופה המשונה הזו הוסיפ
סוד מעיק ומפחיד
11/05/2020 17:42 שלום רב, מקווה מאד שתוכלו לסייע לי ולו במעט... בשבועות האחרונים נאלצתי לעבו
פחד מאינטימיות
08/09/2020 16:30 שלום, אני מתאר לעצמי שהסיטואציה מתסכלת. שאת זקוקה למגע שייתן לך סיפוק והעצמ
כניסה לפורום

טיפול קוגנטיבי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

 
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא סוג נפוץ של טיפול באמצעות שיחה ודיבור (פסיכותרפיה). הטיפול כולל עבודה עם יועץ לבריאות הנפש (פסיכולוג או מטפל מוסמך אחר) באופן מובנה, הכולל השתתפות במספר מוגבל של מפגשים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוזר לכם להפוך למודעים יותר לחשיבה מוטעה או לא מדויקת, כך שתוכלו להביט על סיטואציות מאתגרות בצורה ברורה יותר ולהגיב להן בדרך יעילה יותר.
CBT יכול להיות כלי שימושי במיוחד – בין אם לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים – בטיפול בהפרעות של בריאות הנפש, כמו דיכאון, הפרעת דחק פוסט-טראומטית, או הפרעות אכילה. אך לא כל מי שמפיק תועלת מטיפול קוגניטיבי התנהגותי סובל מהפרעה בבריאות הנפש. CBT יכול להיות כלי יעיל בלימוד אנשים רבים כיצד להתמודד עם מצבים מלחיצים בחיים.

מדוע משתמשים בטיפול?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) משמש לטיפול במגוון רחב של בעיות. CBT הוא לרוב סוג הפסיכותרפיה המועדפת, היות והוא מסוגל לסייע לכם לאתר ולהתמודד עם אתגרים ספציפיים בחייכם. הטיפול דורש לרוב מפגשים מעטים יחסית לשאר הטיפולים והוא מתבצע באופן מובנה.
CBT הוא כלי שימושי להתמודדות עם אתגרים נפשיים. לדוגמה, הוא עשוי לעזור לכם:
  • להשתלט על סימפטומים של מחלת נפש.
  • למנוע הדרדרות או חזרה של סימפטומים של מחלת נפש.
  • לטפל במחלת נפש כאשר תרופות הן אינן אפשרות נכונה.
  • ללמוד טכניקות התמודדות עם מצבים מלחיצים בחיי היום יום.
  • לגלות דרכים להשתלט על רגשות.
  • לפתור סכסוכים במערכות היחסים וללמוד דרכים טובות יותר לתקשר.
  • להתמודד עם יגון או אובדן.
  • להתגבר על טראומה נפשית הקשורה לאלימות או התעללות.
  • התמודדות עם מחלה.
מחלות נפש שעשויות להשתפר באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי כוללות:
  • דיכאון
  • חרדה
  • פוביות
  • הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD)
  • הפרעות שינה
  • הפרעות אכילה
  • הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD)
  • התמכרות לסמים ואלכוהול
  • הפרעה דו-קוטבית
  • סכיזופרניה
  • הפרעות מיניות
במקרים מסוימים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל יותר בשילוב עם טיפולים אחרים, כגון נוגדי דיכאון או תרופות אחרות.

כיצד טיפול קוגניטיבי התנהגותי עובד?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על הקונספט שהמחשבות, הרגשות, התחושות הפיזיות והפעולות שלכם מחוברים ומתקשרים אחד לשני, ושמחשבות ורגשות שליליים עלולים ללכוד אתכם במעגל אכזרי.
CBT מכוון לעזור לכם להתמודד עם בעיות מציפות רגש בדרך חיובית יותר, ע"י פירוק הבעיות לחלקים קטנים יותר.
הטיפול מראה לכם כיצד לשנות דפוסים שליליים, כדי להרגיש טוב יותר. לעומת טיפולים אחרים באמצעות שיחה ודיבור (פסיכותרפיה), טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתמודד עם הבעיות הנוכחיות שלכם, במקום להתרכז בבעיות מן העבר שלכם. במהלך הטיפול תגלו דרכים פרקטיות לשפר את מצבה של הנפש שלכם על בסיס יום יומי.

למה ניתן לצפות במהלך הטיפול?

ניתן לבצע טיפול קוגניטיבי התנהגותי אחד על אחד או בקבוצה עם בני המשפחה או אנשים הסובלים מבעיות דומות. קיימים משאבים מקוונים זמינים, אשר מאפשרים טיפול קוגניטיבי התנהגותי, במיוחד אם אתם מתגוררים באזור עם מספר מוגבל של משאבים מקומיים לבריאות הנפש.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לרוב כולל:
  • למידה על מצב הבריאות הנפשית שלכם.
  • למידה ותרגול טכניקות כגון הרגעה, התמודדות, גמישות, ניהול לחצים ואסרטיביות.

הטיפול הראשון שלכם

במהלך הטיפול הראשון שלכם, המטפל שלכם לרוב יאסוף מידע עליכם וישאל על אילו דאגות ובעיות תרצו לעבוד. סביר להניח שהמטפל ישאל אתכם על מצב הבריאות הנפשית והפיזית שלכם בעבר ובהווה, על מנת להגיע להבנה עמוקה יותר על מצבכם. ייתכן והמטפל יידון איתכם על טיפולים אלטרנטיביים שעשויים לעזור לכם, כגון טיפול תרופתי.

המפגש הראשון שלכם הוא הזדמנות נהדרת עבורכם להכיר את המטפל שלכם ולגלות הם הוא מתאים לכם. וודאו כי אתם מבינים את:
  • הגישה שלו.
  • מהו סוג הטיפול המתאים ביותר עבורכם.
  • המטרות של הטיפול.
  • האורך של כל טיפול.
  • כמות המפגשים הדרושה לכם.
ייתכן ויעברו מספר מפגשים עד שהמטפל שלכם יבין את המצב והחששות שלכם במלואם, וכדי לקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר. אם אינכם מרגישים בנוח עם המטפל הראשון איתו אתם נפגשים, נסו מטפל אחר. "קליק" טוב עם המטפל שלכם עשוי להיות ההבדל בין טיפול קוגניטיבי מוצלח לטיפול ללא התקדמות משמעותית.

מהלך הטיפול

המטפל שלכם יעודד אתכם לדבר על המחשבות והרגשות שלכם ועל מה שמטריד אתכם. אל תדאגו אם אתם מרגיש קושי להיפתח ולחשוף את הרגשות שלכם, המטפל שלכם יכול לעזור לכם לאגור ביטחון ולהרגיש יותר בנוח.

CBT בדרך כלל מתרכז בבעיות ספציפיות ועושה שימוש בגישה ממוקדת מטרה. בעוד אתם מתקדמים בתהליך הטיפול, המטפל שלכם עשוי לבקש מכם לבצע שיעורי בית – פעילויות, קריאה או תרגול, אשר מרחיב על מה שלמדתם במהלך המפגש הקבוע שלכם – ולעודד אתכם ליישם את מה שלמדתם בחיי היום יום שלכם. גישת המטפל תלויה במצב ובהעדפה שלכם. הוא עשוי לשלב בין CBT לגישה טיפולית אחרת – לדוגמה, פסיכותרפיה בין-אישית, אשר מתרכזת במערכות היחסים שלכם עם אנשים אחרים.

שלבים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי כולל בדרך כלל את השלבים הבאים:
  • זיהוי מצבים או תנאים מטרידים בחיים שלכם. אלה עשויים לכלול בעיות בריאותיות, גירושים, אבל, כעס או סימפטומים של הפרעה נפשית. במהלך הטיפול אתם והמטפל שלכם עשויים להקדיש מעט זמן כדי להחליט על אילו בעיות ומטרות אתם רוצים להתרכז.
  • הפכו מודעים למחשבות ולרגשות שלכם על אותן בעיות. לאחר שזיהיתם את הבעיות עליהן אתם רוצים לעבוד, המטפל שלכם יעודד אתכם לחלוק את המחשבות שלכם על אותן בעיות – תהליך שעשוי לכלול התבוננות על מה שאתם אומרים לעצמכם בסיטואציה מסוימת (דיבור לעצמכם), את הפרשנות שלכם למצבים והמשמעות שאתם נותנים לה, והאמונות שלכם לגבי עצמכם, אנשים אחרים ואירועים שונים. המטפל שלכם עשוי להציע לכם לכתוב את הרגשות שלכם ביומן.
  • זיהוי דפוסי חשיבה שליליים או לא מדויקים. כדי לעזור לכם לזהות דפוסי חשיבה והתנהגות שעשויים לתרום לבעיה שלכם, המטפל שלכם עשוי לבקש מכם לשים לב לתגובה הפיזית, הרגשית וההתנהגותית שלכם במצבים שונים.
  • שינוי דפוסי חשיבה שליליים או לא מדויקים. סביר להניח שהמטפל שלכם יעודד אתכם לשאול את עצמכם האם נקודת המבט שלכם על סיטואציה מבוססת על עובדות או על תפיסה לא מדויקת של המציאות. שלב זה עשוי להיות הקשה ביותר. ייתכן ויש לכם דרכי חשיבה מקובעות ולקויות על החיים שלכם ועל עצמכם. בעזרת תרגול מתמיד, דפוסי חשיבה והתנהגות מועלים יהפכו להרגל בריא ולא ידרשו מכם מאמץ רב.

אורך הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לרוב כטיפול לטווח קצר – נע בין 5 ל-20 מפגשים. אתם יכולים לדון עם המטפל שלכם על כמות המפגשים ולהחליט ביחד על מספר מפגשים שיתאים לכם. גורמים שיש לקחת בחשבון כוללים:
  • סוג ההפרעה או המצב.
  • חומרת הסימפטומים שלכם.
  • כמה זמן יש לכם את הסימפטומים או כמה זמן אתם מתמודדים עם המצב שלכם.
  • מהי מהירות ההתקדמות שלכם.
  • כמות הלחץ שאתם מתמודדים איתה.
  • כמה תמיכה אתם מקבלים מבני המשפחה ואנשים אחרים.

יתרונות וחסרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי להיות יעיל ממש כמו טיפול תרופתי, בטיפול הפרעות נפשיות מסוימות, אך הוא עשוי לא להצליח או לא להתאים לכל אחד.
כמה מיתרונות CBT כוללים:
  • הטיפול עשוי לעזור במקרים בהם טיפול תרופתי בלבד אינו עובד.
  • ניתן להשלים את הטיפול בזמן קצר יחסית, לעומת סוגי טיפולים אחרים.
  • האופן המובנה במיוחד של הטיפול אומר שניתן לספק אותו בפורמטים שונים, הכוללים קבוצות, אפליקציות וספרים לעזרה עצמית ועוד.
  • הטיפול מלמד אתכם אסטרטגיות פרקטיות שניתן לעשות בהן שימוש יום יומי, אפילו לאחר שמסתיים הטיפול.
כמה מחסרונות CBT כוללים:
  • עליכם להתחייב להתהלך על מנת שהוא יצליח – המטפל יכול לעזור ולייעץ לכם, אך הם זקוקים לשיתוף הפעולה שלכם.
  • השתתפות במפגשי טיפול CBT באופן קבוע, תוך כדי עבודה קבועה בין המפגשים, עשויה לדרוש הרבה מזמנכם.
  • הטיפול עשוי לא להתאים לאנשים הסובלים מהפרעות נפשיות חמורות או בעלי קשיי למידה, היות והוא דורש מפגשים מובנים.
  • הטיפול כרוך בהתמודדות עם הרגשות והחרדות שלכם – כך שאתם עשויים לחוות רגעים בהם אתם מרגישים חרדים או לא בנוח.
  • הטיפול מתבסס על היכולת של אדם לשנות את עצמו ( את המחשבות, הרגשות וההתנהגות שלהם) – ולא מתייחס לבעיות רחבות יותר אשר עשויות לנבוע מהמשפחה או תקריות מן העבר, אשר יכולות להשפיע מאוד על הבריאות הנפשית של האדם.
מבקרים מסוימים טוענים בנוסף, שהיות וטיפול קוגניטיבי התנהגותי עוסק אך ורק בבעיות נוכחיות ומתרכז בבעיות ספציפיות, הוא אינו מתייחס לגורמים המוסתרים האפשריים של מצבים נפשיים מסוימים, כגון ילדות אומללה וכדומה.

ייתכן וטיפול קוגניטיבי התנהגותי לא יבריא אתכם לחלוטין, אך הוא ייתן לכם את הכוח והכלים להתמודד עם מצבים בחיי היום יום בצורה בריאה ויגרום לכם להרגיש טוב יותר עם החיים שלכם ועם עצמכם.
 

טיפול קוגנטיבי - שאלות פופלאריות של גולשים

טיפול קוגנטיבי
29/01/2015 15:02   |   חזי

מה ההבדל בין טיפול קוגנטיבי לטיפולים אחרים? מה המשמעות של סוג הטיפול הזה



עסקים מובילים בתחום טיפול קוגנטיבי

נמצאו 1 תוצאות עבור

טיפול קוגנטיבי

, מציג תוצאות 1 - 1
תוכן מומלץ
Copyright © 2020 myshrink.co.il כל הזכויות שמורות
אתר פסיכולוגים מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום הפסיכולוגיה
מחפשים פסיכולוגים באזור מגוריכם? מלאו את הטופס וקבלו פניות
אנחנו עובדים עם פסיכולוגים מקצועיים ואמינים בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!