myshrink.co.il

חרדת בבחינות - כיצד על תלמידים להתמודד עם חרדה בזמן בחינות



עם תחילת תקופת בחינות הבגרות ובחינות הסיום באוניברסיטאות, אנחנו מציגים בפניכם מספר עצות כיצד להתמודד עם חרדת בחינות

חרדת בחינות
חרדת בחינות נפוצה בקרב 10%-15% מהאוכלוסייה ומתפלגת דומה בין תלמידי בי"ס וסטודנטים. את חלקם הבעיה מלווה לכל אורך חייהם ואצל חלק מדובר בבעיה שהתפתחה עם הזמן.  להפרעה תסמינים גופניים, נפשיים , קוגניטיביים והתנהגותיים. 

תסמינים אלו יכולים להתחיל פרק זמן של ימים-שבועות טרם בחינה ולהמשיך אל תוך רגעי הבחינה עצמה, כך מסביר ד"ר הדר שלו, פסיכיאטר בכיר מקבוצת שירותי בריאות כללית.

הפגיעה הנילוות יכולה להיות משמעותית ולפגוע באיכות החיים בכלל ולא רק בהישגים הלימודיים.
 

טיפים להתמודדות עם חרדת בחינות

שינוי דפוסי חשיבה- לעיתים חרדת הבחינות נובעת מגורמים פנימיים הנובעים מחשיבה שגויה. למשל, ישנם אנשים שחוו כישלון בבחינה אחת או מספר בחינות ונוטים לחוש תחושת כישלון כללי עד חוויית חייהם ככישלון.

יש להוביל לשינוי בדפוסי החשיבה ולשנות את מדרג החשיבות של הגורמים בחייהם- הערך העצמי לא נקבע לפי הציון במבחן זה או אחר.
 
הפחתת גורמי לחץ חיצוניים- לעיתים, חרדה נוצרת כתוצאה מלחצים חיצוניים מרובים, לדוגמא ריבוי קורסים. אנשים המתקשים להתמודד עם עומס הלימודים, מומלץ לנסות להקל על העומס ולהפחית קורסים.
 
לימוד רציף לאורך כל הסמסטר- סטודנטים רבים נוטים להזניח את הלימודים במהלך הסמסטר, ומתחילים ללמוד רק לקראת המבחן. על מנת להפחית את העומס, אשר ממילא גדול בתקופת בחינות, מומלץ ללמוד לאורך כל הסמסטר על מנת למנוע מצב בו הסטודנט פוגש לראשונה את החומר בתקופת הבחינות.
 
טכניקות לימוד חכמות- סטודנטים רבים אינם יודעים ללמוד בצורה "חכמה" ובמקום להתרכז בעיקר מתרכזים בתפל או בשינון כמות גדולה של חומר מבלי לערוך סיכום של החומר הנדרש.

כמו כן, מומלץ לנסות לנהל את הזמן. במסגרת ניהול הזמנים חשוב להגדיר זמן ללימוד וכן זמן למנוחה והפסקה.
 
מנוחה והפסקות- לימוד רציף ואינטנסיבי יעיל למשך זמן מוגבל. זמן מנוחה עדיין משמש לעיבוד של החומר הנלמד גם אם איננו לומדים אקטיבית. כמו כן, הפסקות חשבות לשמירה על מצב רוח טוב.

כמובן שחשוב לא להגזים עם הפסקות.  משך ותדירות ההפסקה אינדיוודואלים אולם נראה כי בממוצע מומלצת הפסקה של 15 דקות כל שעה וחצי.
 
פעילות גופנית- פעילות גופנית גורמת להפרשה של חומרים במוח כמו אנדורפינים, המסייעים ביצירת תחושה טובה, שיכולים לסייע בזמן עומס ולחץ.
 
טיפול תרופתי- חשוב להבחין בין אנשים שחרדת הבחינות היא חלק מדפוס החרדה הכללי, לבין אנשים הסובלים מחרדה ולחץ נקודתי.

במקרים בהם חרדת הבחינות מהווה חלק מהפרעות חרדה נוספות או כהפרעת חרדה כוללנית לרוב מקובל לתת גם טיפול תרופתי ממשפחת ה- SSRI, תרופות כגון ציפרלקס או פרוזאק, אותם ניתן לקבל בעזרת חוות דעת פסיכיאטרית.

במקרים בהם מדובר בעליית מתח נקודתית לפני משימה מסויימת ניתן לטפל תרופתית בתרופות הרגעה או תרופות המפחיתות את הביטויים הגופניים של החרדה.


המאמר נשלח על ידי שלום תל אביב, מערכת יחסי ציבור



23/05/2011    myshrink.co.il
פורום פסיכולוגים

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר myshrink.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


תוכן מומלץ
Copyright © 2019 myshrink.co.il כל הזכויות שמורות
אתר פסיכולוגים מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום הפסיכולוגיה
מחפשים פסיכיאטרים? מלאו את הטופס וקבלו פרטים
אנחנו עובדים עם פסיכולוגים מקצועיים ואמינים בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!