פסיכולוגים » מאמרים וחדשות » עוברת את גיל המעבר? אלו התופעות שאת עלולה לסבול מהן

עוברת את גיל המעבר? אלו התופעות שאת עלולה לסבול מהן

לא פעם אנו עוסקות בתהיות ומחשבות לגבי גיל המעבר. אותו גיל שבו הגוף חווה שינויים רבים בעודו מתבגר ואנו נכנסות לתוך הגיל השלישי. אומנם מבחינה מנטלית ייתכן כי אתן חשות צעירות לנצח רעננות וחינניות מתמיד וגם מלאות האנרגייה, אך הגוף כבר נותן את אותותיו כי חל בנו שינוי פיזי.

הסיבות לתהיות ולמחשבות המקננות בנו קשורות למגוון תופעות הלוואי אשר מתלוות לתקופה זו ולגיל זה שבו גופינו עובר את תהליך השינוי שלו. את גיל המעבר ניתן לפגוש כבר בשלהי שנות ה-40 ותחילתן של שנות ה-50, יחד עם זאת חלקכן יחושו שינויים כאלו ואחרים מוקדם יותר או מאוחר יותר, זה מאוד אינדיווידואלי. לפניכן מספר תופעות נפוצות יותר ונפוצות פחות המאפיינות את הגיל המורכב הזה.

תופעה 1: בריחת שתן

אחת מהתופעות הנפוצות של גיל המעבר היא התופעה של בריחת שתן כאשר ניתן להגדירה בשני מצבים:

  1. בריחת שתן זמנית – בריחה שתן שבה מדובר במצב זמני בלבד הנגרם מתופעות שונות דוגמת מהיריון, צריכה של מזונות או משקאות מסוימים כמו אלכוהול, קפאין ואחרים, דלקת או זיהום בשלפוחית השתן ואף כתופעת לוואי של נטילת תרופה מסוימת.
  2. בריחת שתן כרונית – בריחת שתן שבה המצב הוא קבוע וייתכן כי אך ישנה פגיעה משמעותית ברקמות. כמו כששרירי רצפת האגן נחלשים בעקבות הריונות ולידות, כאשר הווסת מפסיקה וגם כחלק מהתסמינים המאפיינים גילים מבוגרים.

התופעה לא פעם גורמת למבוכה ואי נעימות, כשהיא לא מטופלת כראוי היא עלולה לגרום לנשים הסובלות ממנה להסתגר בביתן ולאבד את איכות החיים שהייתה להן עד כה. יחד עם זאת, זוהי תופעה שאפשר בהחלט לטפל בה במגוון דרכים כגון תרגילי פיזיותרפיה, ניתן להיעזר במגוון רחב של מוצרי ספיגה למבוגרים, לחילופין ניתן להתערב מבחינה רפואית ולהזריק קולגן במקרה קיצוני ואף לבחור בניתוח.

תופעה 2: גלים של חום 

התופעה הנפוצה והמוכרת מכולן היא גלי החום המפורסמים. התחושה מתוארת כאילו יש בערה פנימית שיוצאת החוצה, התופעה מתוארת כקיצונית וככזו המתרחשת ללא כל הודעה מוקדמת. היא מאופיינת פעמים רבות כמתפרצת בשעות הלילה למרות שבהחלט יכולה להתרחש גם בשעות היום.

תופעות נוספות שהן נגזרת של גלי החום הן דופק מואץ, הזעה מוגברת ואדמומיות המתפשטת בפנים או בחלק הגוף העליון.

אין פתרון שניתן לפתור איתו את תופעת גלי החום מלבד להמתין עד שיחלפו. ניתן כמובן לישון עם מזגן דולק, מאוורר או חלון פתוח שייכנס דרכו אוויר קריר של הלילה. במקרים קיצוניים אפשר לנסות טיפול הורמונלי בהתאם להוראות הרופא המטפל.

תופעה 3: מצבי רוח הפכפכים

התופעה הזו פחות מדוברת אך עדיין אחת הקריטיות שיש. נשים רבות המגיעות לגיל המעבר חוות שינויים במצב הרוח שלהן, הדבר מתבטא בנטייה לתחושות של דכדוך, דיכאון וחרדה, ישנן תחושות של עצבות, או עצבנות ועוד. הדבר נגרם בעקבות השינויים ההורמונליים בחווה הגוף ואליהם מתווספות תופעות נוספות אשר יכולות להשפיע על מצב הרוח בנוסף.

יש נשים המרגישות תסכול רב הנובע מהפסקתה של הווסת אשר לעיתים מתבטאת גם ביובש בנרתיק, בירידה בחשק המיני וכמובן השטף העז של ההורמונים בגוף שמגבירים את תחושת התסכול וגורמים גם לעצבות, דכדוך ודיכאון.

חשוב שלא לנסות "לברוח" מהרגשות הללו אלא לתת להם מקום אמיתי, לקבל את השינויים המתרחשים ולדבר על הרגשות שלכן. זה יכול להיות עם חברה טובה שעוברת בדיוק את אותם הדברים, עם אחות או אפילו עם איש מקצוע. כל אחד מהם יוכל לסייע לכן להבין ולעבד את התחושות, להכניס את הדברים לפרספקטיבה הנכונה, להציע פתרונות מועילים ולרומם את רוחן.

עוד באותו נושא

כל מה שצריך לדעת בתחילת ההיריון

כל מה שצריך לדעת בתחילת ההיריון

היריון הוא רגע מאושר ומשמח אצל אנשים רבים. יחד עימו מתלווה התרגשות גדולה וציפייה לקראת מה שעתיד לבוא. כדי לשמור על תקינות גופה של האישה בזמן...

לשאוף לירח ולגעת בכוכבים

לשאוף לירח ולגעת בכוכבים

העולם הוא פתוח. אדם יכול לעסוק כמעט בכל תחום שיבחר. יש מי שבוחרים במסלול קריירה מפוארת כשכירים, יש מי שמעדיף להתפתח כבעל עסק עצמאי, יש מי שמעדיפים...

למה חשוב לשים לב במזון שהבייבי אוכל עד גיל שנה?

למה חשוב לשים לב במזון שהבייבי אוכל עד גיל שנה?

הדרך מינקות עד לאכילת מזון מוצק רצופה בהתמודדות גם של התינוק וגם של ההורים. יש תינוקות שמה שנותנים להם לאכול הם אוכלים בשקיקה, ויש תינוקות...

חרדה בעקבות טראומה

חרדה בעקבות טראומה

טראומה הוא המונח המקצועי בו סגל הרפואה משתמש כדי לתאר חבלת גוף שנגרמה מגורם חיצוני. כמו הגוף גם נפש האדם יכולה להיפגע, להיפצע ולהישבר. במיוחד...

הדרכת הורים -  לדעת להקשיב לילדים

הדרכת הורים - לדעת להקשיב לילדים

למרות מה שנדמה לרבים מאיתנו, טיפול משפחתי הוא לא עניין לתוכנית טלוויזיה, והוא לא נמשך חצי שעה בשבוע השינויים אשר חוותה המסגרת המשפחתית...