מאמר זה נוגע בנושא המורכב של התעללות רגשית בזוגיות, ומספק הבנה מקיפה של ביטוייה, השפעותיה והדרכים להתמודד איתה.

התעללות רגשית – מה הכוונה?

 

התעללות רגשית במערכת יחסים מתייחסת לדפוס התנהגות שבו אחד מבני הזוג משתמש בטקטיקות של מניפולציה, שליטה והפחדה כדי לערער את ההערכה העצמית ותחושת הערך העצמי של האחר. בניגוד להתעללות פיזית, התעללות רגשית היא לרוב עדינה וקשה לזהות אותה. זה כרוך בטקטיקות כמו השפלה, ביקורת מתמדת, בידוד ומניעת חיבה או תמיכה.

 

התעללות רגשית יכולה להתרחש בכל סוג של מערכת יחסים, כולל שותפויות רומנטיות, חברויות ואפילו בתוך משפחות. חשוב להבין שהתעללות רגשית אינה ביטוי של אהבה או דאגה, אלא סוג של כוח ושליטה. המתעלל עשוי להשתמש בהתעללות רגשית כדרך לשמור על דומיננטיות ושליטה על בן/בת הזוג שלו, ולעתים קרובות מותיר את הקורבן מרגיש לכוד, חסר אונים ומבודד.

 

חיוני להיות מודע לצורות השונות שההתעללות הרגשית יכולה ללבוש. זה יכול לכלול הערות מזלזלות ומבזה, ניטור ומעקב מתמידים, ותמרון רגשותיו של הקורבן כדי לגרום להם לפקפק בתפיסותיו ובמציאותו. התעללות רגשית יכולה לכלול גם איומים, הפחדה ובידוד הקורבן מחבריו, ממשפחתו ומרשתות התמיכה שלו.

 

הכרה בהתעללות רגשית היא הצעד הראשון לקראת השתחררות מההשפעות המזיקות שלה. חיוני להבין שהתעללות רגשית היא אף פעם לא אשמתו של הקורבן ושפנייה לעזרה היא חיונית.

 

הסימנים העדינים: האם זו אהבה או התעללות רגשית?

 

בשלבים הראשונים של מערכת יחסים, זה יכול להיות מאתגר להבחין בין אהבה אמיתית להתעללות רגשית. התעללות רגשית מתחילה לעתים קרובות בעדינות, ומקשה על הקורבן לזהות את הסימנים. זה חיוני להיות מודע לסימנים העדינים האלה כדי להגן על עצמכם ועל רווחתכם.

 

אחד הסימנים העדינים להתעללות רגשית הוא קנאה ורכושנות מוגזמת. למרות שזה נורמלי להרגיש רמה מסוימת של קנאה במערכת יחסים, כשהיא הופכת לקיצונית ומתחילה לשלוט במעשיך ובחופש שלכם, זה יכול להיות סימן להתעללות רגשית. המתעלל עשוי להשתמש בקנאה כדרך להפעיל שליטה ולבודד אתכם מחברים ומיקירים.

 

סימן עדין נוסף הוא ביקורת מתמדת וזלזול. במערכת יחסים בריאה, בני זוג תומכים ומרוממים זה את זה. עם זאת, במערכות יחסים מתעללות רגשית, אחד מבני הזוג עלול לבקר ולזלזל כל הזמן, ולגרום להם להרגיש לא מתאימים וחסרי ערך. זה יכול לאט לאט לשחוק את ההערכה העצמית והביטחון העצמי שלהם.

 

ההשפעות המזיקות של התעללות רגשית – למה זה מסוכן?

 

התעללות רגשית בזוגיות יכולה להיות בעלת השפעות קשות וארוכות טווח על רווחתו הנפשית והרגשית של הקורבן. הבנת הסכנות של התעללות רגשית חיונית על מנת להכיר בהשפעתה ולנקוט בצעדים הדרושים לריפוי והחלמה.

 

השלכות על בריאות הנפש: התעללות רגשית עלולה להשפיע לרעה על בריאותו הנפשית של האדם. הביקורת המתמדת, הזלזול והמניפולציות עלולות להוביל לחרדה, דיכאון והערכה עצמית נמוכה. הקורבנות עלולים לפתח תחושות של חוסר ערך, חוסר תקווה ותחושת עצמי מעוותת.

 

השלכות בריאותיות גופניות: חשוב לציין שהתעללות רגשית משפיעה לא רק על הבריאות הנפשית אלא יכולה להתבטא גם בתסמינים גופניים. הלחץ, הפחד והחרדה המתמידים שחווים קורבנות של התעללות רגשית יכולים להוביל למחלות גופניות כמו כאבי ראש, כאבי בטן ואפילו כאבים כרוניים.

 

מעגל של התעללות: התעללות רגשית פועלת לרוב בדפוס מחזורי, שבו תקופות של רוגע ופיוס עוקבות אחרי פרקים של התעללות. מחזור זה יכול ללכוד קורבנות ברשת של בלבול, תקווה ופחד. החיזוק לסירוגין של אהבה וחיבה יכול להקשות על הקורבן לעזוב את מערכת היחסים, מכיוון שהם עשויים להחזיק בתקווה שדברים ישתנו. מעגל התעללות זה יכול לתרום עוד יותר לתחושות של חוסר אונים ותלות, ולהנציח את מעגל ההתעללות הרגשית.

 

"האם אני המתעלל?": זיהוי ושינוי התנהגויות פוגעניות

 

הכרה והכרה בהתנהגויות הפוגעניות של האדם עצמו היא צעד מכריע לקראת שבירת מעגל ההתעללות הרגשית בזוגיות. נדרש אומץ להתעמת עם מעשיו ולקחת אחריות על הנזק שנגרם. להלן כמה סימנים שעשויים להצביע על כך שאתם הצד המתעלל:

 

שליטה ומניפולציה:מתעללים לעתים קרובות מפעילים שליטה על בני הזוג שלהם באמצעות טקטיקות מניפולציה. זה יכול לכלול בידודם מחברים ובני משפחה, מעקב אחר הפעילויות שלהם וקבלת כל ההחלטות העיקריות ללא תשומת לבם. הכרה בהתנהגויות השליטה הללו חיונית על מנת לשנות אותן.

 

התקפות מילוליות ורגשיות: מתעללים משתמשים לעתים קרובות בהתקפות מילוליות ורגשיות כדי לבזות ולזלזל בבני זוגם. זה יכול לכלול קריאת שמות, עלבונות וביקורת מתמדת. אם אתם מוצאים את עצמכם מרבים לעסוק בהתנהגויות אלו, חשוב לבקש עזרה וללמוד דרכים בריאות יותר לתקשורת.

 

חיפוש עזרה: מתי ואיך לפנות?

 

ההכרה בכך שאתם נמצאים במערכת יחסים מתעללת מבחינה רגשית היא הבנה קשה, אך פנייה לעזרה היא צעד מכריע לקראת שחרור ממעגל ההתעללות. הנה כמה אינדיקטורים עיקריים שייתכן שהגיע הזמן לפנות לקבלת תמיכה של פסיכולוגים או אנשי מקצוע אחרים:

 

התעללות הולכת וגוברת: אם ההתעללות הרגשית במערכת היחסים שלכם מסלימה או הופכת תכופה יותר, חשוב לפנות לעזרה. זה יכול לכלול התקפות מילוליות מוגברות, איומים או אלימות פיזית.

 

בידוד: אם אתם מוצאים את עצמכם מבודדים מחברים, משפחה ורשתות תמיכה עקב התנהגותו השולטת של בן הזוג, חיוני לפנות לעזרה. מתעללים רגשיים לרוב מבודדים את קורבנותיהם כאמצעי לשמירה על שליטה. פנייה לאנשים או ארגונים מהימנים יכולה לסייע להחזרת תחושת חיבור ותמיכה.

 

ירידה בבריאות הנפש: להתעללות רגשית יכולה להיות השפעות קשות על הבריאות הנפשית. אם אתם מוצאים את עצמכם חווים חרדה, דיכאון, דימוי עצמי נמוך או מחשבות אובדניות, חיוני לפנות לעזרה מקצועית.

 

חוסר אוטונומיה: אם אתם מרגישים כאילו האוטונומיה והעצמאות שלכם מתערערות כל הזמן ונשלטות על ידי בן הזוג שלכם, חשוב לבקש עזרה. מתעללים רגשיים מפעילים לעתים קרובות כוח על ידי קבלת כל ההחלטות העיקריות ומונעים ממך את הזכות לבחור בעצמכם.

 

משאבים ותמיכה: כאשר פונים לעזרה, חיוני לגשת למשאבים ולרשתות תמיכה שתוכננו במיוחד עבור אנשים החווים התעללות רגשית. מוקדי אלימות במשפחה, מרכזי ייעוץ וקבוצות תמיכה זמינים לספק הדרכה, תכנון בטיחות ותמיכה רגשית.

 

תהליך ריפוי: איך להתאושש מהתעללות רגשית?

 

החלמה מהתעללות רגשית היא מסע מאתגר, אבל אפשר לרפא ולבנות מחדש את חייכם. להלן כמה צעדים חיוניים לתמיכה בתהליך הריפוי:

 

  • קביעת גבולות: הצבת גבולות ברורים היא חיונית בבנייה מחדש של תחושת העצמי שלך והחזרת השליטה על החיים. תקשרו את הגבולות שלכם באסרטיביות ובתקיפות, והקיפו את עצמכם באנשים תומכים שמכבדים אתכם.
  • חפשו עזרה מקצועית: פנייה לטיפול או ייעוץ יכולה להועיל מאוד בתהליך הריפוי. מטפל מוסמך כמו פסיכולוג או פסיכיאטר יכול לעזור לכם לעבד ולנווט את הרגשות המורכבים הקשורים להתעללות, לפתח אסטרטגיות התמודדות ולבנות מחדש את ההערכה העצמית שלכם.
  • טיפול עצמי:תעדוף את הרווחה שלכם על ידי עיסוק בפעילויות טיפול עצמי המקדמות ריפוי ואהבה עצמית. זה יכול לכלול פעילות גופנית, מדיטציה, רישום יומן, עיסוק בתחביבים או חיפוש אחר קבוצות תמיכה.
  • אתגר אמונות שליליות: התעללות רגשית מובילה לעיתים קרובות לתפיסה עצמית שלילית ואמונות מעוותות. יש לעבוד על זיהוי ואתגר האמונות השליליות הללו, והחלפתן במחשבות חיוביות ומעצימות. הקיפו את עצמכם בהצהרות חיוביות והשתתפו בהשתקפות עצמית כדי לבנות מחדש את הערך העצמי שלכם.
  • בניית רשת תמיכה: חפשו חברים תומכים, משפחה או קבוצות תמיכה שיכולים לספק תמיכה והבנה רגשית. שיתוף החוויות שלכם עם אנשים מהימנים שמאמתים את הרגשות שלכם יכולה להיות מרפאת להפליא ולעזור לכם להרגיש פחות לבד.
  • התמקדו בצמיחה אישית: השתמשו בחוויה שלכם כהזדמנות לצמיחה אישית ולגילוי עצמי. עסקו בפעילויות המטפחות את ההתפתחות האישית שלכם, כגון לימוד השכלה, הצבת יעדים וחקירת תחומי עניין חדשים. אמצו את המסע לשיקום חייכם בחוסן ובנחישות.

 

התעללות רגשית במערכת יחסים יכולה להיות הרסנית, ולעתים קרובות משאירה צלקות עמוקות ובלתי נראות. הכרה והתייחסות אליה חיונית בטיפוח מערכות יחסים בריאות. הקורבנות אינם לבד ופנייה לעזרה אינה סימן לחולשה אלא צעד לקראת החלמה ובנייה מחדש של חייו. זכרו תמיד, לכולם מגיע כבוד, אהבה, והכי חשוב, חיים נקיים מכל צורה של התעללות.

סיון פלג
פסיכולוג קליני מומחה

מנהל פורום פסיכולוגים

פסיכולוג (מ.ר. 27-117763) בעל ניסיון בטיפול ואבחון פסיכולוגי, וכן בשיקום פסיכוסוציאלי. עבדתי במגוון מסגרות כגון: מחלקה אשפוזית, במרפאה לבריאות הנפש, בניהול בית מאזן, ובעמותות לקידום בריאות הנפש בישראל. כיום אני מטפל בקליניקה נעימה ברמת-גן בגישה אינטגרטיבית, המשלבת אוריינטציה פסיכודינאמית לצד אלמנטים מתחום הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי. ולצד פרקטיקה זו עומל על שלל פרויקטים מרתקים.

מידע נוסף על מנהל הפורום