הפרעת חרדה חברתית היא מצב בריאותי נפשי המאופיין בפחד עז או חרדה ממצבים חברתיים, כגון דיבור בציבור, מפגש עם אנשים חדשים או אכילה בציבור. מדובר באלמנט המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם, והוא עלול להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים. יחד עם זאת, טיפולים יעילים זמינים כיום בכדי לעזור לנהל את הסימפטומים ולשפר את התפקוד היומיומי.

חרדה חברתית

 

הפרעת חרדה חברתית, הידועה גם בשם פוביה חברתית, היא מצב בריאותי נפשי המאופיין בפחד מתמיד או חרדה במצבים חברתיים שבהם הפרט חשוף לבחינה אפשרית על ידי אחרים. הפחד או החרדה הם מוגזמים ובלתי הגיוניים, והאדם עשוי לפתח דאגה מבין מצב בו יהיה נתון למבוכה, להישפט או לפגוע באחרים. פחדים אלה יכולים להפריע באופן משמעותי לפעילות היומיומית ולהוביל להימנעות ממצבים חברתיים בכלל.

 

הסימפטומים הנפוצים של הפרעת חרדה חברתית כוללים:

 

  • פחד או חרדה במצבים חברתיים
  • הימנעות ממצבים חברתיים
  • תסמינים גופניים כגון זיעה, רעדה, או הסמקה
  • דיבור עצמי שלילי וביקורת עצמית
  • קושי לדבר או ליצור קשר עין
  • פחד להישפט או להידחות
  • התקפי חרדה במצבים חברתיים

 

בעוד שבין ביישנות וחרדה חברתית יש כמה קווי דמיון, הפרעת חרדה חברתית היא חמורה ומתפשטת יותר, והיא יכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של הפרט. מאמינים כי היא נגרמת על ידי שילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ונוירוביולוגיים, ולעתים קרובות היא מתרחשת יחד עם מצבים נפשיים אחרים כגון דיכאון או שימוש בסמים. חשוב לפנות לעזרה מקצועית אם אתה חושד שיש לך הפרעת חרדה חברתית, בכדי לקבל אבחון וטיפול מתאימים.

 

חרדה חברתית טיפול תרופתי

 

תרופות יכולות להיות טיפול יעיל להפרעת חרדה חברתית, במיוחד בשילוב עם טיפול. התרופות הנפוצות ביותר לטיפול בחרדה חברתית הן תרופות נוגדות דיכאון ותרופות נוגדות חרדה.

 

מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI): הם סוג של תרופות נוגדות דיכאון אשר יכולות להיות יעילות בטיפול בהפרעת חרדה חברתית. הם פועלים על ידי הגדלת רמות הסרוטונין במוח, מה שיכול לעזור לווסת את מצב הרוח ולהפחית את תסמיני החרדה. כמה דוגמאות לתרופות SSRI המשמשות לחרדה חברתית כוללות סרטרלין (זולופט), פלואוקסטין (פרוזק) ופארוקסטין (פקסיל).

 

סוג נוסף של תרופות נוגדות דיכאון שניתן לרשום להפרעת חרדה חברתית הוא מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין-נוראפינפרין (SNRIs), כגון venlafaxine (Efexor) או duloxetine (Cymbalta).

 

בנזודיאזפינים הם סוג נוסף של תרופות שניתן לרשום למקרים של הפרעת חרדה חברתית, במיוחד להקלה קצרת טווח ביחס לתסמינים חריפים. הם פועלים על ידי שיפור ההשפעות של נוירוטרנסמיטר בשם GABA, שיכול לעזור להפחית חרדה. יחד עם זאת, בנזודיאזפינים יכולים ליצור תלות ועלולים לגרום לנמנום או לתופעות לוואי אחרות, ולכן הם משמשים בדרך כלל רק לפרקי זמן קצרים.

 

חוסמי בטא כגון פרופרנולול (אינדרל), הם סוג נוסף של תרופה המיועדת  להפחתת הסימפטומים הגופניים של חרדה, כגון דופק מהיר או רעד. הם משמשים לעיתים קרובות להפחתת אותם סימפטומים לפני סיטואציות כמו למשל נאום, הרצאה או הצגה של מצגת בפני קהל. .

 

חשוב לקבל הנחיות טיפוליות מגורם רפואי מוסמך, לגבי נטילת התרופות והמינונים המתאימים ביותר לצרכים האישיים שלכם. בנוסף, כמו גם לעקוב אחר תופעות לוואי אפשריות או אינטראקציות עם תרופות אחרות. טיפול תרופתי בלבד אינו מספיק בדרך כלל לטיפול בהפרעת חרדה חברתית, ויש להשתמש בו בשילוב עם טיפולים מסוגים נוספים. 

 

טיפול בחרדה חברתית

 

טיפול בחרדה חברתית למבוגרים

 

טיפול בהפרעת חרדה חברתית במבוגרים בדרך כלל כרוך בשילוב של טיפול תרופתי לצד טיפול מסוג נוסף מעשי. הנה כמה אפשרויות הטיפול היעילות ביותר:

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): הוא סוג של טיפול המסייע לאנשים לזהות ולאתגר דפוסי מחשבה שליליים כמו גם אמונות שליליות, התורמות חברתית. הטיפול יכול לכלול טיפול בחשיפה, בו האדם מתמודד בהדרגה עם מצבים מפחידים עבורו, בסביבה בטוחה ומבוקרת. CBT הוכח כיעיל מאוד בטיפול בהפרעת חרדה חברתית.

 

תרופות נוגדות דיכאון ותרופות נוגדות חרדה: יכולות להיות יעילות בהפחתת הסימפטומים של הפרעת חרדה חברתית. תרופות אלה צריכות להיות מונפקות עם מרשם רופא, ובאופן מקצועי ומפוקח. 

 

טיפול קבוצתי וקבוצות תמיכה: טיפול קבוצתי יכול לספק סביבה תומכת ומהימה לאנשים עם הפרעת חרדה חברתית. קבוצות תמיכה יכולות גם להיות מועילות לשיתוף בין חברי הקבוצה ביחס לסוגי טיפול שונים, ואסטרטגיות התמודדות.

 

טיפולים משלימים ואלטרנטיביים: מיינדפולנס, יוגה וטכניקות הרפיה אחרות יכולים לעזור להפחית חרדה ולשפר את ההרגשה הכללית. עם זאת, אין להשתמש בטיפולים אלה כתחליף לטיפולים מקצועיים רפואיים.

 

שינויים באורח החיים: פעילות גופנית סדירה, תזונה בריאה ושינה נאותה יכולים לשפר את הבריאות וההרגשה הכללית, ולהפחית מתח וחרדה.

 

הכשרה במיומנויות חברתיות: רכישה ותרגול של מיומנויות חברתיות, כגון אסרטיביות ותקשורת יעילה, יכולים לעזור לבנות ביטחון עצמי, ולהפחית חרדה חברתית.

 

ניהול חרדת ביצוע: אסטרטגיות ספציפיות, כמו למשל דמיון מודרך ותרגול נשימות עמוקות, יכולים להיות יעילים בהתמודדות עם חרדה במקרים ספציפיים כמו למשל דיבור מול קהל או ראיון עבודה. 

 

ביחס לאפשרויות הטיפול בחרדה חברתית למבוגרים, חשוב לעבוד עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש בכדי לבנות תוכנית טיפול מותאמת אישית שלוקחת בחשבון את הצרכים וההעדפות האישיות של המטופל. באמצעות טיפול ותמיכה מתאימים, ניתן להתמודד בצורה טובה עם הפרעת חרדה חברתית, ולנהל אורח חיים מספק ומתגמל. 

 

טיפול בחרדה חברתית אצל מתבגרים

 

הפרעת חרדה חברתית יכולה להיות מאתגרת במיוחד עבור מתבגרים, שנמצאים בשלב התפתחותי שבו אינטראקציה חברתית וקבלה הם קריטיים. למרבה המזל, טיפולים יעילים הם זמינים בכדי לעזור למתבגרים להתמודד עם הסימפטומים, ולשפר את איכות חייהם.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): הוא סוג של טיפול שהוכח כיעיל מאוד בטיפול בהפרעת חרדה חברתית בקרב מתבגרים. CBT מסייע למתבגרים לזהות ולאתגר דפוסי מחשבה ואמונות שליליות התורמות לחרדה חברתית. הדבר יכול לכלול גם טיפול בחשיפה, שבו המתבגר מתמודד בהדרגה עם מצבים שהם חרדתיים עבורו, אך בסביבה בטוחה ומבוקר.

 

תרופות: כגון תרופות נוגדות דיכאון ותרופות נוגדות חרדה, יכולות להיות יעילות גם בהפחתת הסימפטומים של הפרעת חרדה חברתית אצל מתבגרים. תרופות אלה צריכות להיות מונפקות באמצעות מרשם ע"י רופא מוסמך לו ניסיון בעבודה עם מתבגרים.

 

קבוצות טיפול ותמיכה קבוצתיות: יכולות לספק סביבה תומכת ומאמתת למתבגרים עם הפרעת חרדה חברתית. חשוב לוודא שהקבוצה מיועדת במיוחד למתבגרים, מודרכת על ידי איש מקצוע בתחום בריאות הנפש עם ניסיון בעבודה עם קבוצת גיל זו.

 

טיפולים משלימים ואלטרנטיביים: כגון מיינדפולנס, יוגה וטכניקות הרפיה אחרות, יכולים לעזור להפחית חרדה ולשפר את ההרגשה הכללית בקרב מתבגרים. יחד עם זאת, אין להשתמש בטיפולים אלה כתחליף לטיפולים מקצועיים.

 

שינוי באורח החיים: כגון פעילות גופנית סדירה, תזונה בריאה ושינה נאותה, יכולים גם לשפר את הבריאות הכללית ולהפחית מתח וחרדה אצל מתבגרים.

 

הכשרה במיומנויות חברתיות: כגון למידה ותרגול של אסרטיביות ותקשורת יעילה, יכולה לעזור לבנות את הביטחון ולהפחית חרדה חברתית אצל מתבגרים. חשוב לוודא כי ההכשרה לכישורים חברתיים מתאימה לגיל ורלוונטית לשלב ההתפתחותי של המתבגר.

 

מעורבות הורית: יכולה גם לשחק תפקיד מכריע לצורך טיפול בחרדה חברתית אצל מתבגרים כאשר הורים יכולים לספק תמיכה רגשית, לעזור עם אסטרטגיות טיפול מעשיות, וליצור קשר עם אנשי מקצוע מהתחום. חשוב לוודא כי ההורים מעורבים בתהליך הטיפול, באופן כזה שהוא תומך וגם מכבד את האוטונומיה של המתבגר.

 

טיפול בחרדה חברתית אצל ילדים

 

הפרעת חרדה חברתית יכולה להשפיע על ילדים כמו גם על מבוגרים, והדבר יכול להיות מאתגר לילדים להתמודדות. למרבה המזל, טיפולים יעילים זמינים כיום בכדי לסייע לילדים לנהל את הסימפטומים ולשפר את איכות חייהם.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): הוא סוג של טיפול שהוכח כיעיל מאוד בטיפול בהפרעת חרדה חברתית אצל ילדים. CBT מסייע לילדים לזהות ולאתגר דפוסי מחשבה ואמונות שליליות התורמות לחרדה חברתית. הדבר יכול לכלול גם טיפול בחשיפה, שבו הילד מתמודד בהדרגה עם מצבים מפחידים וחרדתיים עבורו, בסביבה בטוחה ומבוקר.

 

טיפול באינטראקציה הורה-ילד (PCIT): הוא סוג נוסף של טיפול שיכול להיות יעיל בטיפול בהפרעת חרדה חברתית אצל ילדים. PCIT כרוך בהוראת הורים במיומנויות ספציפיות לניהול ההתנהגות של הילד שלהם ולשפר את יחסי הורה-ילד. הדבר יכול לעזור להפחית חרדה אצל ילדים, ובשיפור היכולת להתמודדות עם מצבים חברתיים.

 

תרופות: כגון תרופות נוגדות דיכאון ותרופות נוגדות חרדה, יכולות להיות יעילות גם בהפחתת הסימפטומים של הפרעת חרדה חברתית אצל ילדים. יחד עם זאת, יש להשתמש בתרופות רק תחת הדרכתו של איש מקצוע מהתחום,  לו ניסיון בעבודה עם ילדים.

 

טיפול במשחק: יכול להוות גישה טיפולית מועילה לילדים צעירים עם הפרעת חרדה חברתית. טיפול במשחק כרוך בשימוש בפעילויות משחק כדי לעזור לילדים להביע את רגשותיהם, ולעבור דרך רגשות קשים בסביבה בטוחה ותומכת.

 

הכשרה במיומנויות חברתיות: כגון למידה ותרגול אסרטיביות ותקשורת יעילה, יכולה לעזור לבנות ביטחון עצמי ולהפחית חרדה חברתית אצל ילדים. חשוב לוודא כי ההכשרה לכישורים חברתיים מתאימה לגיל, ורלוונטית לשלב ההתפתחותי של הילד.

 

שינויים באורח החיים: כגון פעילות גופנית סדירה, תזונה בריאה ושינה נאותה, יכולים גם לשפר את הבריאות הכללית ולהפחית מתח וחרדה אצל ילדים כמסגרת תומכת של טיפול בחרדה חברתית אצל ילדים. 

 

סיון פלג
סיון פלג
פסיכולוג קליני מומחה

מנהל פורום פסיכולוגים

פסיכולוג (מ.ר. 27-117763) בעל ניסיון בטיפול ואבחון פסיכולוגי, וכן בשיקום פסיכוסוציאלי. עבדתי במגוון מסגרות כגון: מחלקה אשפוזית, במרפאה לבריאות הנפש, בניהול בית מאזן, ובעמותות לקידום בריאות הנפש בישראל. כיום אני מטפל בקליניקה נעימה ברמת-גן בגישה אינטגרטיבית, המשלבת אוריינטציה פסיכודינאמית לצד אלמנטים מתחום הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי. ולצד פרקטיקה זו עומל על שלל פרויקטים מרתקים.

מידע נוסף על מנהל הפורום