פעמים רבות אנשים רבים נמצאים במערכות יחסים רעילות, בלי שהם אפילו מסוגלים להבחין בזה. לכן חשוב כל כך להבין את הדינמיקה של היחסים בכל מערכת יחסים כדי לזהות פגיעות ולדעת איך להתנהל במצבים אלו. אחת מהדינמיקות הפוגעניות הידועות זה הגזלייטינג, שמתעתע בקורבנות ומערער את תפיסת המציאות שלהם.

גזלייטינג היא התנהגות מניפולטיבית ופוגענית שמטרתה לעוות את תפיסת המציאות של אדם אחר. זה כרוך בניסיון מכוון ושיטתי לגרום למישהו לפקפק במחשבותיו, ברגשותיו ובזיכרונותיו. גזלייטינג משמשת לעתים קרובות ככלי להשגת כוח ושליטה על אדם אחר במסגרות שונות, כגון מערכות יחסים, מקומות עבודה ואפילו בתוך משפחות.

 
גזלייטינג יכולה להיות צורה מורכבת ועדינה של מניפולציה פסיכולוגית. זה מתחיל בדרך כלל בפעולות קטנות, תמימות לכאורה, או הערות שמחמירות בהדרגה עם הזמן. הפוגע עשוי להמעיט ברגשותיו של האדם האחר, לבטל את חששותיו, או אפילו להכחיש אירועים שהתרחשו. זה יוצר בלבול וספק עצמי אצל הקורבן, וגורם להם לפקפק בשפיות ובתפיסת המציאות שלהם ולגרום לעייפות נפשית.

 

  • הגדרת גזלייטינג
    גזלייטינג נגזר מהסרט "Gaslight" משנת 1944, שבו בעל מתמרן את אשתו להאמין שהיא משתגעת. מאז שימש המונח לתיאור דפוסים דומים של התעללות פסיכולוגית. גזלייטינג היא טקטיקה ערמומית המערערת את הביטחון העצמי, ההערכה העצמית ותחושת המציאות של האדם.

  • דוגמאות גזלייטינג
    גזלייטינג יכול ללבוש צורות רבות ויכול להתרחש במערכות יחסים ובסביבות שונות. לדוגמה, במערכת יחסים רומנטית, הפוגע עשוי לבקר כל הזמן את המראה או היכולות של בן הזוג שלו, ולגרום להם להרגיש לא מתאימים. במקום העבודה, הפוגע עשוי לקחת קרדיט על עבודתו של מישהו אחר, לתמרן את עמיתיו נגדם, או ליצור סביבה עוינת כדי לערער את האמינות המקצועית שלהם.

  • גזלייטינג בזוגיות
    גזלייטינג נפוץ במיוחד ביחסים אינטימיים. פוגע עשוי להשתמש בטקטיקות כגון שקר, מניפולציות והתעללות רגשית כדי להפעיל שליטה על בן זוגו. הם עלולים לגרום לקורבן לפקפק באטרקטיביות, באינטליגנציה או במידת האהבה והחיבה שלו. זה יכול להוביל לתחושות של בלבול, בידוד, תלות בפוגע וחרדת נטישה.

 

גזלייטינג פירוש

 
גזלייטינג היא טקטיקה מניפולטיבית המשמשת אנשים כדי להשיג כוח ושליטה על אדם אחר. זה כרוך במניפולציה פסיכולוגית ובעיוות מכוון של המציאות. הפוגע שואף לגרום לקורבן לפקפק במחשבותיו, ברגשותיו ובחוויותיו, ובסופו של דבר לגרום להם לפקפק בשפיות שלו. גזלייטינג היא סוג של התעללות רגשית שיכולה להתרחש במערכות יחסים וסביבות שונות, כולל מערכות יחסים רומנטיות, חברויות, משפחות ומקומות עבודה.

הגזלייטינג מאופיין ביכולתו של הפוגע לגרום לנפגע להרגיש מבולבל, חסר ביטחון ותלותי בפוגע. לעתים קרובות זה מתחיל בעדינות, כשפוגע משמיע הערות קטנות או מתעסק בהתנהגויות שמערערות את תפיסת המציאות של הקורבן. עם הזמן, הטקטיקות הללו מסלימות, כאשר הפוגע מכחיש אירועים שהתרחשו, מעוות את האמת, ואף גורם לקורבן לפקפק בזיכרונותיו.

פוגעים עשויים להשתמש באסטרטגיות שונות כדי להשיג את מטרותיהם, כגון שקר מתמיד, מניפולציה וביטול רגשות וחוויות של הקורבן. הם עשויים לסלף את העובדות, להטיל את האשמה על הקורבן, או להשתמש בטקטיקות כמו גזירת משפטים כדי לגרום לקורבן לפקפק בשפיות שלו. גזלייטינג היא התנהגות מחושבת ומכוונת שמטרתה להשיג שליטה וכוח על הקורבן.

חשוב לציין שגזלייטינג אינו אירוע חד פעמי או מחלוקת פשוטה. זהו דפוס התנהגות המתרחש לאורך תקופה ממושכת, שוחק בהדרגה את ההערכה העצמית, הביטחון העצמי והרווחה הנפשית של הנפגע. לגזלייטינג יכולה להיות השפעות ארוכות טווח על הקורבן, מה שמוביל לחרדה, דיכאון ואובדן אמון בכושר השיפוט שלו.

 

גזלייטינג דוגמאות

 
גזלייטינג יכול להתבטא בדרכים שונות, ולעתים קרובות מותיר את הקורבן מבולבל, מבודד ומטיל ספק במציאות שלו. להלן שלושה ביטויים נפוצים של גזלייטינג:

 

  1. מניפולציה ועיוות של עובדות
    הפוגעים מתמרנים ומעוותים עובדות כדי לבלבל את הקורבן ולגרום להם לפקפק בזיכרון ובתפיסה שלהם. הם עשויים להכחיש אירועים שהתרחשו, לשנות את הפרטים של שיחות קודמות, או לעוות את האמת כדי להתאים לנרטיב שלהם. על ידי שינוי מתמיד של העובדות, הפוגע מערער את האמון של הקורבן בזיכרון שלו, ומותיר אותם בחוסר התמצאות וחוסר ביטחון במציאות האמיתית.

  2. ביטול רגשות וחוויות
    הפוגעים לעתים קרובות מבטלים, מזלזלים או מגחכים את רגשותיו וחוויותיו של הקורבן, וגורמים להם להרגיש שרגשותיהם אינם חוקיים או בלתי מוצדקים. הם עשויים לומר דברים כמו, "אתה פשוט מגיב יותר מדי" או "את רגישה מדי". על ידי ביטול תוקף הרגשות של הקורבן, הפוגעים משיגים שליטה וכוח, מה שגורם לקורבן לפקפק בתגובות הרגשיות שלו וגורם לו להסתמך יותר על נקודת המבט של הפוגעים.

  3. יצירת ספק ובלבול
    הפוגעים נוקטים טקטיקות כדי ליצור ספק ובלבול במוחו של הקורבן. הם עלולים לסתור את עצמם, להעביר מסרים מעורבים או לעסוק בהתנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם דבריהם. על ידי יצירת דיסוננס קוגניטיבי זה, הם שומרים על הקורבן מעורער וחסר איזון נפשי והוא מרגיש שהוא אינו מסוגל לסמוך על שיקול הדעת שלו. מצב מתמיד זה של בלבול הופך את הקורבן לרגיש יותר למניפולציות ושליטה.

 

גזלייטינג בזוגיות ובמערכות יחסים

 
גזלייטינג במערכות יחסים היא צורה של התעללות רגשית בזוגיות ובכל סוג של מערכת יחסים, שלעתים קרובות אינה מורגשת ויכולה להיות לה השפעות ארוכות טווח על הרווחה הנפשית והרגשית של הקורבן. זה מתרחש כאשר אחד מבני הזוג מתמרן ומערער באופן עקבי את תפיסת המציאות של האחר, מה שמוביל אותם להטיל ספק בשפיותם ולאבד את האמון בכושר השיפוט שלהם.

גזלייטינג יכול לקרות בכל סוג של מערכת יחסים, בין אם היא רומנטית, משפחתית או אפילו בין חברים. זה מאופיין לעתים קרובות בכך שהפוגע מפעיל שליטה על הקורבן באמצעות טקטיקות כמו שקר, הכחשת התנהגותו שלו והעברת האשמה על הקורבן. זה יוצר דינמיקה כוחנית שבה הקורבן הופך להיות תלוי בפוגע לצורך אימות ובדיקת מציאות.

אחת הסיבות לכך שגזלייטינג היא ערמומית כל כך היא משום שהיא לעתים קרובות עדינה ומתרחשת בהדרגה לאורך זמן. הפוגע עשוי להתחיל בהערות קטנות או להטיל ספק בזיכרון של הקורבן, ולאחר מכן להסלים לטקטיקות מניפולטיביות יותר ככל שהם משיגים שליטה. הקורבן עשוי לבטל תחילה את התנהגותו של פוגע כאי הבנות או שכחה בלבד, אך ככל שהמניפולציות נמשכות, הם עלולים להתחיל לפקפק בשפיותם.

לגזלייטינג בזוגיות ובמערכות יחסים עלול להיות השלכות חמורות על בריאותו הנפשית של הקורבנות. הם עלולים לחוות חרדה, דיכאון ואובדן הערכה עצמית כתוצאה מחקירה מתמדת במציאות שלהם. המניפולציה של הפוגע עלולה לשחוק את תחושת הערך העצמי שלהם ולגרום להם להרגיש חסרי אונים ולכודים במערכת היחסים.

 

דוגמאות לגזלייטינג

 
גזלייטינג יכול ללבוש צורות רבות, וחשוב לזהות כמה תרחישים מהחיים האמיתיים כדי להבין טוב יותר את ההתנהגות המניפולטיבית הזו. במערכת יחסים רומנטית, למשל, בן זוג עלול להכחיש או להמעיט בעקביות את מעשיו או התנהגותו, ולהשאיר את הקורבן מרגיש מבולבל ולא בטוח בתפיסתו שלו. הוא עשוי להשתמש במשפטי גזלייטינג כמו, "אתה לוקח את זה יותר מדי קשה" או "זה מעולם לא קרה" או להאשים את הקורבן בהתנהגות כמו התפרצות זעם.

בהקשר משפחתי, הורה עלול לערער כל הזמן את הישגיו של ילדו או לבטל את רגשותיו. לדוגמה, אם ילד משיג משהו משמעותי, ההורה עשוי להגיב ב"זה לא כזה גדול" או "יכולת לעשות טוב יותר". ביטול מתמיד זה יכול להוביל את הילד לפקפק ביכולותיו שלו ולהרגיש לא ראוי לשבח או להכרה.

בסביבה של מקום עבודה, גזלייטינג יכול להתרחש כאשר עמית או ממונה לוקחים קרדיט באופן עקבי על העבודה או הרעיונות של מישהו אחר. הם עשויים לתמרן את המצב כדי שייראה כאילו הקורבן אינו כשיר או שכחן, ולגרום להם להטיל ספק ביכולות שלהם. לדוגמה, הם עשויים לומר, "אני זה שהגה את הרעיון הזה, לא אתה."

גזלייטינג יכול להתרחש גם בקרב חברים, כאשר אדם אחד מערער בעקביות את רגשותיו או חוויותיו של האחר. הם עשויים לומר דברים כמו, "אתה רגיש מדי" או "אתה רק מדמיין דברים". זה יכול לגרום לקורבן לפקפק ברגשותיו שלו ולהרגיש שהדאגות שלו לא חוקיות.

 

גזלייטינג בעבודה

 
גזלייטינג במקום העבודה עלול ליצור סביבה רעילה שעלולה להיות בעלת השלכות חמורות על הרווחה הנפשית והרגשית של האדם. חיוני להבין את הדינמיקה של גזלייטינג בהקשר זה על מנת לטפל ולהילחם בהתנהגות מזיקה זו ביעילות.

 

  • מניפולציה וחוסר איזון כוח
    גזלייטינג בעבודה מתרחש לעיתים קרובות במצבים בהם יש חוסר איזון כוחות, כמו בין ממונה לכפוף או בין עמיתים במבנה היררכי. האדם העוסק בגזלייטינג עשוי להשתמש בעמדת הסמכות שלו כדי לתמרן ולשלוט בקורבן, לערער את ביטחונו וליצור תחושת תלות. זה יכול להוביל לסביבה רעילה שבה הקורבן מרגיש חסר אונים ולכוד.

  • ערעור הכשירות המקצועית
    גזלייטינג במקום העבודה עלול להיות כרוך בביקורת מתמדת ובזלזול ביכולות המקצועיות של הנפגע ובהישגיו. הפוגע עשוי לפקפק ביכולתו, להתעלם מתרומתו או לקחת קרדיט על עבודתו. ערעור מתמיד זה של הכשירות המקצועית עלול לשחוק את ההערכה העצמית והביטחון העצמי של הנפגע, ולהוביל לירידה בתפוקה ושביעות רצון בעבודה.

  • בידוד וגזלייטינג
    היבט נוסף של גזלייטינג בעבודה הוא בידוד הנפגע. הפוגע עשוי לתמרן מערכות יחסים ולהפיץ מידע כוזב על הקורבן, להפנות עמיתים נגדו ולגרום לו להרגיש מבודד ומנוכר. בידוד זה מחזק עוד יותר את השליטה של הפוגע ומקשה על הנפגע לחפש תמיכה או להתבטא נגד התנהגות הפוגע.

 

איך מזהים גזלייטינג

 
גזלייטינג היא טקטיקה מניפולטיבית שיכולה להיות קשה לזיהוי, אך מודעות לסימנים יכולה לעזור לאנשים לזהות אם הם נפגעים. להלן מספר סימנים נפוצים שכדאי לשים לב אליהם:

 

  1. הכחשה מתמדת ופיטורים
    פוגעים מכחישים או מבטלים את הרגשות, המחשבות או החוויות של הקורבן שלהם. הם עשויים לבטל את הרגשות שלהם על ידי אמירת דברים כמו "זו תגובה מוגזמת ולא מידתית" או "זה לא קרה מעולם". הכחשה מתמדת זו יכולה לגרום לקורבנות להטיל ספק במציאות ובתפיסה שלהם.

  2. האשמה והחלפת אחריות
    פוגעים מעבירים לעתים קרובות את האשמה על הקורבנות שלהם, וגורמים להם להרגיש אשמים או אחראים למעשיו או לרגשותיו של הפוגע. הם עשויים לומר דברים כמו "זו אשמתך" או "הכרחת אותי לעשות את זה". על ידי הסטת אחריות, הם נמנעים מאחריות ומתמרנים את הקורבן להאמין שהם אשמים.

  3. התנהגות מניפולטיבית
    פוגעים משתמשים בטקטיקות מניפולציה כדי לשלוט בקורבן. הם עשויים לעוות את האמת, להבטיח הבטחות שווא, או למנוע מידע כדי לערער את הביטחון של הנפגע ולגרום לו להיות תלוי בהם. מניפולציה זו יכולה להיות עדינה, מה שהופך אותה למאתגרת לזיהוי עבור הקורבן.

  4. שחיקה הדרגתית של ההערכה העצמית
    גזלייטינג כרוך לעיתים קרובות בהתקפות עקביות על ההערכה העצמית של הקורבן. הפוגעים עלולים לבקר ולזלזל בקורבן, ולגרום לו לפקפק ביכולותיו ובערכו. עם הזמן, זה יכול להוביל לביטחון עצמי נמוך ולירידה בתחושת העצמי.

  5. הפוגע כקורבן
    אנשים הפוגעים על ידי גזלייטינג מציירים לעתים קרובות את עצמם כקורבן, גם כאשר הם אלו שגורמים לנזק. הם עשויים לתמרן את הנרטיב כדי לגרום לקורבן להרגיש אשם או אחראי למעשיהם. טקטיקה זו מאפשרת לפוגע לשמור על שליטה ולהימנע מאחריות.

 

איך מתמודדים עם גזלייטינג

 
כאשר אתם מתמודדים עם גזלייטינג, חשוב לנקוט בצעדים כדי להגן על עצמכם ולהחזיר את השליטה על המציאות שלכם. הנה כמה אסטרטגיות שכדאי לשקול:

 

  1. סמכו על האינסטינקטים שלכם
    סמכו על תחושות הבטן והאינטואיציה שלכם. אם משהו מרגיש לא בסדר או שאתם חושדים שמעילים עליכם מניפולציות, הקשיבו לקול הפנימי שלכם. הכירו בכך שהרגשות והתפיסות שלכם תקפות, ואל תתנו לפוגע לערער את הביטחון שלכם בעצמכם.

  2. תיעוד
    שמרו תיעוד של תקריות גזלייטינג, כולל תאריכים, שעות ופרטים. תיעוד זה יכול לשמש כהוכחה ולעזור לכם לאמת את החוויות שלכם. זה יכול להיות גם משאב רב ערך אם תחליטו לבקש עזרה מקצועית או להתעמת עם הפוגע.

  3. חפשו תמיכה
    פנו לחברים, משפחה או קבוצות תמיכה מהימנות שיכולים לספק אימות ופרספקטיבה. שיתוף החוויות עם אחרים שמבינים יכול לעזור להרגיש פחות מבודדים ולחזק את תחושת המציאות שלכם. בנוסף, שקלו לפנות לטיפול או ייעוץ כדי להתמודד עם ההשפעה הרגשית של גזלייטינג.

  4. הגדירו גבולות
    קביעת גבולות ברורים חיונית כאשר עוסקים בגזלייטינג. העבירו את הצרכים והציפיות שלכם לפוגע, ודרשו באסרטיביות את זכותכם לקבל יחס בכבוד. הצבת גבולות יכולה לעזור להגן על עצמכם מפני מניפולציות נוספות וליצור דינמיקה בריאה יותר.

  5. תרגלו טיפול עצמי
    גזלייטינג יכול לגבות מחיר מהרווחה הנפשית והרגשית. חשוב לתעדף פעילויות לטיפול עצמי המקדמות את הרווחה הכללית שלכם. עסקו בפעילויות שמביאות לכם שמחה והרפיה, כגון פעילות גופנית, מדיטציה או בילוי עם אנשים אהובים. טיפול בעצמכם יכול לעזור לבנות מחדש את ההערכה העצמית והחוסן שלכם.

 

התמודדות עם הפגיעה

 
לגזלייטינג יכול להיות השפעות ארוכות טווח על הרווחה הנפשית והרגשית של האדם. מקובל שקורבנות גזלייטינג מפקפקים בשפיותם ומפקפקים בתפיסות המציאות שלהם. התמודדות עם ההפגיעה של גזלייטינג דורשת חמלה עצמית ומחויבות לריפוי.

אחד הצעדים הראשונים להתמודדות הוא להזכיר לעצמכם שאתם לא משוגעים. גזלייטינג היא טקטיקה מניפולטיבית המשמשת את הפוגע כדי לגרום לכם לפקפק במחשבות, ברגשות ובחוויות שלכם. חשוב להכיר בכך שפעולותיו של הפוגע הן שיקוף של חוסר הביטחון ובעיות השליטה שלו, ולא שיקוף של הערך או השפיות שלכם.

פנייה לעזרה מקצועית היא חיונית בהתמודדות עם הפגיעה. מטפל או יועץ יכולים לספק מרחב בטוח ותומך עבורכם לעבד את החוויות שלכם, לאמת את הרגשות שלכם ולהשיג הבנה טובה יותר של הדינמיקה ביניכם לבין הפוגע. טיפול יכול גם לעזור לכם לבנות מחדש את ההערכה העצמית ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים.

עיסוק ברפלקציה עצמית וטיפול עצמי חיוני בתהליך הריפוי. קחו את הזמן להתחבר מחדש לעצמכם, לזהות את הערכים שלכם ולהציב גבולות חדשים. תרגלו חמלה עצמית והזכירו לעצמכם שמגיע לכם שיתייחסו אליכם בכבוד ובאדיבות.

חיבור עם מערכת תמיכה של חברים, משפחה או קבוצות תמיכה שעברו חוויות דומות יכול להיות מועיל מאוד. שתפו את הסיפור שלכם, חפשו אימות ולמדו מאחרים שהתגברו על גזלייטינג. שיתוף החוויות יכול גם לעזור לשבור את הבידוד והבושה שלעתים קרובות מתלווים לגזלייטינג.

סיון פלג
סיון פלג
פסיכולוג קליני מומחה

מנהל פורום פסיכולוגים

פסיכולוג (מ.ר. 27-117763) בעל ניסיון בטיפול ואבחון פסיכולוגי, וכן בשיקום פסיכוסוציאלי. עבדתי במגוון מסגרות כגון: מחלקה אשפוזית, במרפאה לבריאות הנפש, בניהול בית מאזן, ובעמותות לקידום בריאות הנפש בישראל. כיום אני מטפל בקליניקה נעימה ברמת-גן בגישה אינטגרטיבית, המשלבת אוריינטציה פסיכודינאמית לצד אלמנטים מתחום הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי. ולצד פרקטיקה זו עומל על שלל פרויקטים מרתקים.

מידע נוסף על מנהל הפורום