פסיכולוגים » מאמרים וחדשות » דיכאון אחרי לידה – גורמים ודרכי טיפול

דיכאון אחרי לידה – גורמים ודרכי טיפול


על פניו, הריון ולידה אמורים להיות רגעים מאושרים בחייה של אישה. אך ישנן לא מעט נשים אשר מוצאות את עצמן מתמודדות עם דיכאון אחרי תקופת ההיריון והלידה. מדובר על תופעה מוכרת מזה שנים רבות, למרות שרק בעשורים האחרונים החלו לדבר על זה בגלוי – והמודעות הגבוהה מאפשרת גם לטפל בתופעה בצורה הנכונה ולגרום לאותן הנשים להבין שהן לא לבד בתוך הקושי הזה.


דיכאון לאחר לידה – איך ומתי ניתן לגלות את התופעה?

דיכאון אחרי לידה היא תופעה שיכולה להתגלות בקרב נשים מיד אחרי הלידה ויכולות להתגלות שבועות או חודשים לאחר ההתפרצות הראשונית של הדיכאון. יש לה סימפטומים ותסמינים שונים ומגוונים אשר ניתן להתמודד איתם, אך לא פעם אנחנו יכולים לראות את ההשפעות של דיכאון אחרי לידה, גם במשך שנים אחרי, בהיבטים מסוימים – ולכן, גם נשים אשר מרגישות שהן הצליחו להתגבר על הדיכאון בצורה מלאה, צריכות להיות "עם היד על הדופק" ולדעת שהתופעה עלולה לחזור. לעיתים הדיכאון עלול להתפרש כסוג של חרדה מנושא הלידה והתינוק.


מה המשמעות של דיכאון אחרי לידה?

המשמעות של דיכאון אחרי לידה היא, שנשים אשר יולדות לא מסוגלות לתפקד מבחינה נפשית וזה גם משפיע עליהן מבחינה פיזית, ועל כן הן מתקשות לטפל בתינוק שזה עתה נולד.

ישנם תסמיני דיכאון אצל נשים אשר חשוב שכל אישה תכיר ובין היתר:

  • רצון עז לישון כל הזמן
  • הסתגרות והתכנסות
  • חוסר רצון לטפל בתינוק או בשאר בני הבית
  • חוסר רצון לראות אנשים ולתקשר איתם
  • הפרעות שינה וקשיים בהרדמות
  • רגשות אשם אשר נובעים כתוצאה משאר הסימפטומים
  • ועוד..

כמו שאפשר להבין, המשמעות של דיכאון יכולה להיות נקודתית ולהשפיע על אישה באופן ישיר, אך המשמעות שלה רחבה יותר מאחר והיא משפיעה גם על התינוק ועל הטיפול בו.

לא פעם, כאמור, זה יכול לבוא לידי ביטוי גם בתהליך ארוך טווח, כלומר, הדיכאון יכול להשפיע על הקשר בין האם לתינוק כשיגדל.

מדוע נשים מתמודדות עם דיכאון אחרי לידה?

יש סיבות שונות לכך, לעיתים זה נובע ממבנה האישיות של האישה, מעצם זה שהיא מתמודדת עם דיכאון ועצבות, במשך תקופה הוא לא התעורר, וכעת הוא התפרץ.

נשים רבות מתמודדות עם דיכאון כתוצאה מהמעבר בין האופוריה של ההיריון והלידה לתקופה שאחרי, העובדה שהן נמצאות בבית עם התינוק.

סיבות אחרות עלולות לנבוע ממצבים סביבתיים, למשל, חוסר שינה מתמשך, חוסר תמיכה בבית, התערבות יתר של גורמים שונים, וכן סיטואציות שונות עם התינוק, למשל סיטואציות בריאותיות, אשר מחייבות טיפול ארוך ומתמשך, בתוך מצב של חוסר וודאות ובלי קבלת מענה מתאים.

דיכאון אחרי לידה – ההשפעות השונות

חשוב לציין, שגם נשים אשר לא פונות לקבל טיפול יכולות להתגבר על הדיכאון – במקרים רבים, הדיכאון פשוט יעבור מעצמו.. יחד עם זאת, במקרים ואותה הנשים לא פונות לקבל טיפול, המחיר יכול להיות גבוה יותר – והנשים הן לא היחידות אשר משלמות אותו, גם התינוק ושאר בני המשפחה מתמודדים עמו.

זיהוי מקדים של הדיכאון וקבלת הטיפול המתאים, יכולים להתוות את הדרך להחלמה מלאה ממנו וגם למנוע את הסיכויים להשפעות שלו לטווח הארוך – ולכן, חשוב שגם נשים אשר מרגישות שמצבן משתפר, יפנו לטיפול ובעיקר על כזה אשר מבוסס על שיחה מול איש מקצוע.

טיפול בדיכאון אחרי לידה

הטיפול בדכאון אחרי לידה הוא בדרך כלל משלב בין מפגשים עם אנשי מקצועי לבין שינוי סגנון ושגרת החיים, מתוך כוונה להסדיר אותם כמה שיותר בחלק מהמקרים, יעלה הצורך גם לעשות שימוש בתרופות נוגדות דיכאון – למרות שתרופות אלו לא תמיד מומלצות, בעיקר כאשר מדובר בנשים מניקות.

מעבר לאנשי המקצוע אשר אמורים להיכנס לתמונה, ישנה חשיבות גבוהה גם לתמיכה הרגשית מצד בני המשפחה, החברים והקרובים – כאשר, אישה אשר מתמודדת עם דיכאון זקוקה להרבה תמיכה.

חשוב לציין, שיש גם לא מעט טיפולים אלטרנטיביים אשר יכולים לסייע במידה רבה לנשים עם דיכאון אחרי לידה להתמודד עם המצב הלא פשוט בו הן נמצאות.

בכל מקרה, קיימת חשיבות גבוהה שאותן הנשים בליווי בני הזוג או בני המשפחה, יפנו לקבל עזרה – כאשר, ניתן לפנות לטיפת חלב או לרופא והגורמים ידעו כבר להפנות אותם לקבלת הטיפול המתאים ולאנשי המקצוע אשר יכולים לסייע להן.

המאמר בחסות אתר MIOK - הבית של הרפואה הפרטית בישראל.

עוד באותו נושא

כל מה שצריך לדעת בתחילת ההיריון

כל מה שצריך לדעת בתחילת ההיריון

היריון הוא רגע מאושר ומשמח אצל אנשים רבים. יחד עימו מתלווה התרגשות גדולה וציפייה לקראת מה שעתיד לבוא. כדי לשמור על תקינות גופה של האישה בזמן...

לשאוף לירח ולגעת בכוכבים

לשאוף לירח ולגעת בכוכבים

העולם הוא פתוח. אדם יכול לעסוק כמעט בכל תחום שיבחר. יש מי שבוחרים במסלול קריירה מפוארת כשכירים, יש מי שמעדיף להתפתח כבעל עסק עצמאי, יש מי שמעדיפים...

למה חשוב לשים לב במזון שהבייבי אוכל עד גיל שנה?

למה חשוב לשים לב במזון שהבייבי אוכל עד גיל שנה?

הדרך מינקות עד לאכילת מזון מוצק רצופה בהתמודדות גם של התינוק וגם של ההורים. יש תינוקות שמה שנותנים להם לאכול הם אוכלים בשקיקה, ויש תינוקות...

עוברת את גיל המעבר? אלו התופעות שאת עלולה לסבול מהן

עוברת את גיל המעבר? אלו התופעות שאת עלולה לסבול מהן

לא פעם אנו עוסקות בתהיות ומחשבות לגבי גיל המעבר. אותו גיל שבו הגוף חווה שינויים רבים בעודו מתבגר ואנו נכנסות לתוך הגיל השלישי. אומנם מבחינה...

חרדה בעקבות טראומה

חרדה בעקבות טראומה

טראומה הוא המונח המקצועי בו סגל הרפואה משתמש כדי לתאר חבלת גוף שנגרמה מגורם חיצוני. כמו הגוף גם נפש האדם יכולה להיפגע, להיפצע ולהישבר. במיוחד...